Bij zware gevechten tussen separatisten en overheidstroepen in de Pakistaanse provincie Beloetsjistan zijn volgens autoriteiten bijna 200 mensen omgekomen. De geweldsuitbarsting markeert een nieuwe escalatie in het decennialange conflict in de regio.
Gecoördineerde aanvallen
Het Beloetsjistan Bevrijdingsleger (BLA) voerde gisteren gelijktijdige aanvallen uit op verschillende doelen. Militanten vernielden treinrails, waardoor het treinverkeer van en naar de provincie werd lamgelegd. In de provinciehoofdstad werden twee politieagenten gedood met een granaat.
Daarnaast bestormden tientallen strijders een gevangenis en probeerden anderen een legerhoofdkwartier aan te vallen. Dit laatste mislukte volgens het Pakistaanse leger.
Heftige tegenreactie
Bij de initiële aanvallen kwamen volgens het leger 33 mensen om het leven: achttien burgers en vijftien veiligheidsfunctionarissen. De BLA claimt echter 84 leden van de veiligheidsdiensten te hebben gedood. Het Pakistaanse leger meldde bij tegenaanvallen 145 militanten te hebben gedood.
Aanhoudend conflict
Beloetsjistan, Pakistan’s grootste maar armste provincie, wordt al decennia geteisterd door een separatistische opstand. De BLA eist onafhankelijkheid en meer controle over lokale grondstoffen.
Het geweld lijkt verder te escaleren na eerdere confrontaties deze week.







